1 047 Tauplitz.jpg
Hromada písmenek a obrázků, jejichž účelem je nikoli odradit, ale potěšit kamarády, rodinu, hledače i náhodné surfaře. A taky jako prevence proti Alzheimerovi...
VYSOKÉ TATRY 2011

Žádné velké plánování to tentokrát nebylo. Pozdní léto a začátek podzimu je doba, kdy je na horách nejkrásněji. Teda pokud máte štěstí a vyjde počasí. Vyšlo :-)

<p>Po časném budíčku, rychlé ranní hygieně jsme skočili do připraveného povozu a s jedním ještě nerozlepeným okem vyrazili na východ. Díky rozumnému rannímu provozu na silnici a investici do SK dálniční známky jsme před osmou zastavili na parkovisku Tri studničky.</p>

<p>Pět euro za parkplatz stálo místo vedle cca deseti aut, která tu byla dříve než my, přizpůsobit oděv, obout boty, pár drobností do batohu a hurá nahoru po zelené značce. Tempo jsme zvolili svižnější, abychom unikli těm, co šli v našich stopách, ale díky častým zastávkám a pohledům do údolí se žádný únik nekonal :-)</p>

Turistické tabule slibovaly, že za čtyři hodinky tam budeme. No, uvidíme...
Lesa díky vichřici, která tu před pár lety proletěla bylo poměrně málo. Následoval úzký pás kosodreviny a pak už jen tráva a šutry. Výhodou bylo, že je pořád vidět na vrchol, který se ale ne a ne přibližovat.
Tady se už místy nejde, ale spíše leze. Přibývá zastávek a výhledů. Třeba na&nbsp; Kriváňske Zelené Pleso a štíty nad ním..
Tady se už místy nejde, ale spíše leze. Přibývá zastávek a výhledů. Třeba na  Kriváňske Zelené Pleso a štíty nad ním..
Z vrcholu Malého Kriváně už chybí jen asi 30-40 minut. Ale výživných!!!
<p>Pohled dolů na zelený chodník z Troch Studniček (vpravo) a na modrý ze Štrbského plesa (vlevo). Dále je vidět široké kamenité koryto Kamenistého potoka, pár hotelů v Podbanském a část Liptovské kotliny.</p>

Opět Kriváňske zelené pleso a v dálce Štrbské pleso. Netrénovaný povaleč už toho má plný zuby a už několikrát si pohrával s myšlenkou vrchol vypustit. Ale to by se pak musel stydět sám před sebou. Zvláště, když se kolem plíží sem tam nějaký důchodce. Korunu všemu nasadili horští vůdci v maskáčích, kteří na vrchol doprovázeli třetího kluka, který šel jen tak nalehko s hůlkou. Ale nebyla to vycházková hůl, ale hůl bílé barvy. Ten kluk byl slepý!!! Prohodili jsme pár slov - jde tudy už potřetí a moc se mu tady líbí. Při každé zastávce mu jeho průvodci říkali, kde co vidí, co ho čeká, jaký je před ním terém atd. Prostě jiný způsob vidění a hlavně myšlení. Po tomto setkání na vrchol vylezete, i kdyby jste to měli odplazit po břiše!!!
A jsme tu! Kriváň 2494m. Za necelé čtyři hodiny s převýšením 1400m. Slováci mají státní svátek (co se slaví - nevím) a tak je tady stejně jako v celých Tatrách poměrně rušno. Nádherné výhledy na všechny strany (třeba na bílé oblážky nad Západnými Tatrami) a hlavně pocit, že jsme to dokázali, to všechno stojí za tu námahu:-)
Dolů už to teoreticky mělo jít samo, ale nešlo. Nicméně tu nejtěžší část jsme už měli za sebou a teď už stačilo soustředit se na zvedání nohou a zbytečně nezakopávat...
U Jamského plesa se chodník rozděluje do dvou směrů. Jeden vede na Štrbské pleso, kam směřovali všichni a druhý obtáčí pleso a míří k Trom Studničkám. To je naše trase a jsme na ní úplně sami.
Ale než se vydáme na závěrečný více než hodinový pochod, odpočíváme na břehu plesa a relaxujeme u jeho tmavé hladiny. Láká ke koupání, což se tady nesmí nebo aspoň ke smočení unavených nožiček. Ale už bychom je nedostali zpátky do pohorek..:-(
Zbývá pár posledních stovek metrů a máme to dnes za sebou.&nbsp; Na první den jsme si opravdu mákli -převýšení 1400 metrů&nbsp;nahoru a to samé dolu je slušný výkon. Tak jen posledních pár pohledů na pokořený vrchol a rychle někam bydlet.
Zbývá pár posledních stovek metrů a máme to dnes za sebou.  Na první den jsme si opravdu mákli -převýšení 1400 metrů nahoru a to samé dolu je slušný výkon. Tak jen posledních pár pohledů na pokořený vrchol a rychle někam bydlet.
Ráno v hotelu Sasanka přímo u spodní stanice lanovky na Skalnaté pleso bylo opět azurové. Ale než jsme stačili posnídat a ochutnat neuvěřitelnou břečku, které říkali káva, nebe se zatáhlo. Po včerejšku jsme zvolili jednodušší výstup lanovkou. Vydrželi jsme frontu na lístky u pokladny a obdivovali trpělivost pokladních nad neuvěřitelnými dotazy některých (většiny) návštěvníků. Já osobně bych některým lístek prostě neprodal a šlapejte nahoru pěšky!!! To samozřejmě nebyl náš případ, protože my jsme věděli co, kdy a kam chceme a už jsme se těšili na dobré kapučíno v bufetu u stanice lanovky na Skalnatém plese.
Lanovka na Lomničák byla pro tento den již vyprodaná, ale to jsme stejně v úmyslu neměli.
<p>Pro dnešek jsme si naplánovali piánko tůru po vrstevnici nejlépe dolů. Začali jsme procházkou kolem Skalnatého plesa.</p>

Na Svišťovku ne!!! Půjdeme na druhou stranu - na západ!
Jenom vyběhneme k observatórii, přečteme pár zajímavých´údajů o tom jak často tu prší, svítí slunko, drží sníh, o tlaku a teplotách atd atd...
...pokusíme se o pár fotek z druhé strany plesa, ale bez sluníčka to není ono. To ještě netušíme, že za půl hodinky už bude zase svítit jako o život.
Přecházíme červenou sjezdovku Čučoriedky, která se v horní části právě rozšiřuje, zpevňuje a dále upravuje. Ale v její dolní části nad stanicí Štart se nic neděje a tak jsem zvědav, jestli to do vánoc stihnou nebo se jedná o výhled na příští rok. Zdá se, že se tady probudili a začali do lyžařských areálů investovat. I v neděli byl slyšet hukot stavebních strojů, které pracovaly na stavbě nové sjezdovky a lanové dráhy na Bukovou horu. Přibylo nové velké parkoviště V Tatranské Lomnici u spodní stanice lanovky a možná by se toho našlo ještě víc. Určitě by to chtělo ještě zapracovat na personálu, ochotě a úsměvech...
Po Tatranské magistrále míříme po červené značce k Zamkovského chatě. Tam se odměňujeme jedním točeným a děláme pár fotek Malé a Velké studené doliny.
Na Téryho chatu dnes nemáme síly a pokračujeme opačným směrem na Hrebienok.
Tady už je na chodníku pěkně husto. Všichni se už vzbudili, vyjeli vláčkem na Hrebienok a teď se nám motají pod nohama. Několikrát jsme předbíhali "školní výlet" nebo prostě tlupu dětí se svými vedoucími a byla to dřina, protože chodník byl v tu dobu celý jejich...:-(
Někdo ji tu asi zapomněl...
tatry 101b.jpg
Další pivo, tentokrát lahvová Plzeň u Rainerovy chaty. Ale nebyli jsme ani zdaleka jedinní...
<p>Pro dnešní den už nebudeme nic vymýšlet a jdeme dolů podél Studeného potoka a jeho vodopádů. Prolezli jsme je všechny dokonale a fotili a fotili...</p>

tatry 110b.jpg
tatry 114b.jpg
tatry 115b.jpg
tatry 117b.jpg
tatry 122b.jpg
Moc lidí jsme cestou dolů nepotkali, protože žlutá značka podél potoka není tolik frekventovaná. Centrem dění sú Smokovce a do Staré Lesné kromě nás moc lidí nemířilo.
Taky jsem zvažoval cestu do Smokovca na vypůjčené koloběžce, což využívá spousta lidí a kšeft je pro půjčovnu poměrně slušný. Ale kolem Studeného potoka je to určitě hezčí...
tatry 132b.jpg
Suché stromy vypadají smutně, ale zase je všude dobře vidět. Prostě něco za něco. Co mě celou dobu vytáčelo, bylo neskutečné množství papírových kapesníčků poházených kolem chodníku. Naštěstí to nejsou petky a papír se během zimy rozloží, ale pěkně to rozhodně nevypadá. Jako kdyby byl problém použitý kapesník schovat do batohu a vyhodit někde u popelnice?! A stejně si myslím, že za to můžou ženský, protože si musí utírat uchcaný bubáky. A proto tady vyzývám všechny dámy, které čtou tyto řádky: DÁMY, VEZMĚTE SI PŘÍKLAD Z NÁS CHLAPŮ A NAUČTE SE OTŘEPÁVAT!!!
tatry 135b.jpg
tatry 137b.jpg
tatry 153b.jpg
Nová stanice lanovky u nového parkoviště v Tatranské Lomnici. A to znamená, že pro dnešní den už jsme šestihodinovém pochodu opět na základně.
O tom, že v centru Tater v Tatranské Lomnici je problém se večer někde slušně najíst, radši pomlčím. Ono vlastně je vůbec problém se tady najíst. První večer se nám po podařilo až v hospodě na nádraží, kde jsme měli štěstí a pár jídel v omezeném jídelníčku se ještě našlo. Druhou výstrahou byla dřevěnice s diskotékou Humno, kde sice mají pod stropem pověšenýho džípa obrácenýho vzhůru nohama, ale personál neví vo co gou. A když už se konečně po hodině dočkáte jídla z polotovarů (brynzové pirohy) je to studený jak psí čumák. Nooo, prostě to bylo bez&nbsp;spropitnýho a rychle odsud pryč do sauny.
O tom, že v centru Tater v Tatranské Lomnici je problém se večer někde slušně najíst, radši pomlčím. Ono vlastně je vůbec problém se tady najíst. První večer se nám po podařilo až v hospodě na nádraží, kde jsme měli štěstí a pár jídel v omezeném jídelníčku se ještě našlo. Druhou výstrahou byla dřevěnice s diskotékou Humno, kde sice mají pod stropem pověšenýho džípa obrácenýho vzhůru nohama, ale personál neví vo co gou. A když už se konečně po hodině dočkáte jídla z polotovarů (brynzové pirohy) je to studený jak psí čumák. Nooo, prostě to bylo bez spropitnýho a rychle odsud pryč do sauny.
<p>Saunování na Slovensku je ovšem taky zážitek. Překvapuje mě, že v zemi termálních pramenů a akvaparků se domorodci saunují v plavkách!!! To platilo v AquaCity v Popradu a častečně i v Aquacentru&nbsp; bývalého hotelu Odborár v Tatranské Lomnici. Tady se sice plavčice trochu snažila saunující v plavkách ze sauny vyhánět, ale jak se ukázalo, postupně rezignovala. Je to marný, je to marný, je to marný... (tolik jen proto, abych okecal to Štrbský pleso na fotce, který sem chronologicky ještě nepatří).</p>

Saunování na Slovensku je ovšem taky zážitek. Překvapuje mě, že v zemi termálních pramenů a akvaparků se domorodci saunují v plavkách!!! To platilo v AquaCity v Popradu a častečně i v Aquacentru  bývalého hotelu Odborár v Tatranské Lomnici. Tady se sice plavčice trochu snažila saunující v plavkách ze sauny vyhánět, ale jak se ukázalo, postupně rezignovala. Je to marný, je to marný, je to marný... (tolik jen proto, abych okecal to Štrbský pleso na fotce, který sem chronologicky ještě nepatří).

Další ráno jsme začali další neuvěřitelně hnusnou kávou (ale jinak snídaňovému bufetu není co vytýkat), sbalili si věci a opustili hotel. Ještě jsme vrátili zálohované karty na lanovku a po té zamířili ke Štrbskému plesu. Cestou jsme párkrát zastavili, kochali se&nbsp;(třeba Gerlachovským štítem) a užívali nádherného babího léta.
Další ráno jsme začali další neuvěřitelně hnusnou kávou (ale jinak snídaňovému bufetu není co vytýkat), sbalili si věci a opustili hotel. Ještě jsme vrátili zálohované karty na lanovku a po té zamířili ke Štrbskému plesu. Cestou jsme párkrát zastavili, kochali se (třeba Gerlachovským štítem) a užívali nádherného babího léta.
Máme před sebou poslední den a cestu domů, takže to nebudeme s turistikou nijak přehánět. Zvolili jsme trasu ze Štrbského plesa na Popradské pleso a zpátky.
Horní červený chodník jsme zvolili pro cestu tam. Zpátky jsme to valili po zelené značce. Dál není co komentovat , prostě nádhera.
<p>Překračujeme Hlincův potok a jsme jen kousek od Popradského plesa.</p>

Překračujeme Hlincův potok a jsme jen kousek od Popradského plesa.

tatry 181b.jpg
Pivo na dohled!!!
Motáme se kolem plesa a fotíme, co nás napadne. Ať to nejsou furt jenom kopce, tak třeba i čučoriedky.
tatry 192b.jpg
Jen vyběhnout pár desítek metrů nahoru po červené značce směrem do sedla pod Ostrivou a otevírají se nádherné výhledy do Mengusovské doliny. Pleso máme pod sebou jako na dlani. Chtelo by to ještě víš, ale na to nezbývá čas ani síly. Někdy příště...
<p>Polovina výpravy zůstává u vody a relaxuje na sluníčku, druhá půlka pokračuje k cintorínu.</p>

tatry 200b.jpg
tatry 202b.jpg
tatry 204b.jpg
tatry 207b.jpg
<p>K dokonalosti už chybí jen oběd na prosluněné terase. Pro změnu si dáváme něco brynzou...:-))</p>

tatry 210b.jpg
tatry 215b.jpg
Po pěti hodinách pochodu nám zbývají poslední stovky metrů. Vedly kolem Štrbského plesa, drahých hotelů, stánků se suvenýry. Sluníčko se začíná stále častěji schovávat za mraky, ale podle předpovědi už mělo dávno pršet. Naštěstí se zase netrefili...:-)
Máme to za sebou. Cestou nás ještě čeká jedna zastávka na salaši Krajinka u Ružomberku, abychom si dali něco dobrého a vylepšili konečný obraz slovenské pohostinnosti. Kdyby to všude fungovalo tak, jako na zmíněné salaši, nedalo by se o Slovensku hovořit jinak, než v superlativech.&nbsp; Slováci mají veliký štěstí, že mají Tatry, Fatru a další přírodní nádhery. Do doby, kdy se&nbsp;&nbsp;toto bohatství naučí správně využívat a začnou se k turistům chovat jako k hostům,&nbsp; to hodnocení nebude&nbsp;lepší&nbsp; jak ZA TŘI!
Máme to za sebou. Cestou nás ještě čeká jedna zastávka na salaši Krajinka u Ružomberku, abychom si dali něco dobrého a vylepšili konečný obraz slovenské pohostinnosti. Kdyby to všude fungovalo tak, jako na zmíněné salaši, nedalo by se o Slovensku hovořit jinak, než v superlativech.  Slováci mají veliký štěstí, že mají Tatry, Fatru a další přírodní nádhery. Do doby, kdy se  toto bohatství naučí správně využívat a začnou se k turistům chovat jako k hostům,  to hodnocení nebude lepší  jak ZA TŘI!
22.02.2013 19:57:14
motopospa
Sněhové zprávy

Co Vás zaujalo?

Motorky a cestování (3820 | 26%)
Hory a lyže (3700 | 25%)
Vodní radovánky (3591 | 25%)
Od všeckého kósek (3526 | 24%)
Jména osob figurujících na těchto webových stránkách jsou pravdivá. Každá osoba může mít více jmen, názvů, přezdívek, ale vždy se jedná o stále stejného jedince. Počet dětí, rodinný stav a hmotné statky každého jedince nemusí odpovídat současnému stavu. Pokud jsem někoho napadl a urazil či jinak poškodil na těle, duši nebo majetku, tímto se mu omlouvám, ale stejně bych to udělal znovu a rád.